• Chroom verwijderen van kunststof onderdelen

     — zo doe je dat eenvoudig en veilig

    Soms staat die glanzende chroomlaag prachtig op je kunststof onderdelen, maar vaak wil je juist zelf bepalen hoe je een onderdeel afwerkt. Zeker in de modelbouw is het realisme belangrijk: bumpers, velgen, motoronderdelen of sierlijsten zien er vaak mooier uit met een subtiele metaalglans of juist in matkleuren. In zulke gevallen wil je eerst het chroom verwijderen van je kunststof onderdelen — maar hoe pak je dat veilig aan?

    Het goede nieuws: er zijn eenvoudige manieren om het chroomlaagje los te krijgen, zonder het onderliggende kunststof te beschadigen. In deze blog lees je hoe je dat aanpakt.

    Waarom chroom verwijderen?
    Bij kunststof onderdelen wordt het chroom meestal aangebracht over een blanke laklaag. Als je deze laag laat zitten, hecht je verf vaak slecht of ongelijk. Daarom is het slim om het chroom én de blanke laklaag netjes te verwijderen voordat je je onderdelen opnieuw spuit. Zo krijg je het mooiste eindresultaat.

    De standaardmethode: natriumhydroxide (gootsteenontstopper)
    Voor veel modelbouwers is natriumhydroxide dé methode om snel en effectief chroom te verwijderen. Natriumhydroxide zit onder andere in gootsteenontstopper in korrelvorm. Je lost een beetje op in warm water, legt je kunststof onderdelen in het badje, en na zo’n tien tot dertig minuten laat het chroom vanzelf los.

    Belangrijk is wel om beschermende handschoenen en een veiligheidsbril te dragen — natriumhydroxide is namelijk bijtend. Gebruik ook altijd een kunststof bakje, geen metaal. Zodra het chroom loskomt, spoel je de onderdelen goed af met water. De eventueel overgebleven blanke laklaag verwijder je gemakkelijk met wat alcohol of door heel fijn schuren.

    Milde methode: chloorhoudend bleekmiddel
    Werk je met kwetsbare of oudere kunststof onderdelen? Dan kun je ook chloorhoudend bleekmiddel gebruiken. Dit werkt minder agressief en is veiliger voor het kunststof. Je legt de onderdelen simpelweg in een bakje met dikke bleek (niet verdund) en laat ze twaalf tot vierentwintig uur weken. Ook hier laat het chroom vanzelf los. Naspoelen met veel water is belangrijk. Houd er wel rekening mee dat sommige soorten kunststof door chloor een beetje kunnen verbleken of wit uitslaan — test dit dus vooraf op een onopvallend stukje.

    Na het verwijderen: primer gebruiken
    Als je het chroom en de laklaag verwijderd hebt, is het kunststof klaar om opnieuw te spuiten. Gebruik hiervoor altijd een goede primer. Daarmee hecht je verf veel beter en voorkom je dat de verf later gaat bladderen of ongelijk opdroogt. Bekende primers zoals Tamiya Surface Primer of Mr. Surfacer zijn hier uitermate geschikt voor.

    Conclusie
    Chroom verwijderen van kunststof onderdelen is helemaal niet moeilijk als je weet hoe je het veilig aanpakt. Natriumhydroxide is snel en effectief, terwijl chloorbleek geschikt is voor de meer gevoelige onderdelen. In beide gevallen zorg je met een beetje voorbereiding voor een strak, professioneel eindresultaat. En met een goede primer kun je daarna naar hartenlust spuiten in de kleur of afwerking die perfect past bij jouw model.

    Veel plezier met bouwen!